Gesprek met Rikke Jelier van Jelier en Schaaf:
Rikke Jelier en Alfred Schaaf doen Art Direction voor uiteenlopende klussen,
zowel commercials als drama. Normaliter zoeken ze naar één
stijl voor een film. Bij de Passievrucht was dat onmogelijk. De karakters
van de door Armin verdachte verwekkers van zijn zoon lagen te veel uiteen.
Elk script vraagt om zijn eigen unieke aanpak. Een indruk:
In het verhaal van De passievrucht vormen de mogelijke verwekkers
van Armin’s zoon Bo een belangrijke leidraad. Dat levert te
veel verschillende sferen op om nog van één stijl uit
te gaan. Om los zand te vermijden zijn alle karakters naar elkaar
toegetrokken door ze stevig neet te zetten, vet aangezet, uitgesproken.
Als kijker moet bij elke door Armin opgespoorde verdachte duidelijk
zijn dat hier sprake is van een potentiële verwekker. Met styling
kun je veel suggereren. De verdachten moeten ook in het hoofd van
de kijker een mogelijke dader zijn. Het contrast is belangrijk, ook
tussen de potentiële verwekkers. Maar er is een grens. Vet aanzetten
moet niet tot heel overdreven cliché beelden leiden. Het gaat
om herhaling en consequent zijn tot in de details. Het zal weinig
kijkers bewust opvallen, toch krijgen ze het mee. Door herhaling
creeër je een niet benoemde lading. “Het zijn pogingen”,
zucht Rikke Jelier.
Het Art Direction-proces begint bij het uitzoeken van locaties.
Dan is het script al gelezen en heeft Maarten (regisseur) vertelt
over de sfeer, de cameravoering en de personages. Heel bewust wordt
het boek vermeden, het gaat hier om de film. Nadat de locaties bekend
zijn concentreert Alfred zich op de organisatie en Rikke op de styling.
Als de eerste ideeën vastliggen praat Rikke met Fleur Ankoné,
de rekwisiteur. Fleur koopt in. Over elk detail is nagedacht. Dat
is misschien ook het enige dat als de stijl van Jelier en Schaaf
is aan te merken, alles moet tot in de details verzorgd zijn. Art
Direction blijft ondersteunend. Het vereist luisteren naar een script,
het mag geen trucje zijn. Als er gekozen is voor een uitgesproken
stijl, dan moet dat in dienst staan van het script. Voor een uitgesproken
stijl moet het wel mogelijk zijn iets te verspijkeren. Het liefst
trekt Rikke een locatie helemaal leeg om die dan weer opnieuw in
te richten. Die sfeerbeelden maken is toch het allerleukste.
Klik hier voor de CV
van Jelier en Schaaf
1. Atelier Robbert:
Robbert’s atelier is een bende. Hij legt zich toe op naakt
studies en seksueel getint werk. Koren op Armin’s molen, maar
ook voor de kijker onmiddellijk duidelijk dat seks Robbert niet ongemoeid
laat. Bovendien versterkt de sfeer in het atelier het ranzige verhaal
dat Robbert vertelt over Monika (zie Script en Boek )
Voor:
Na:
2. Spreekkamer Dokter:
Bij de huisarts is de boodschap subtieler, omdat de huisarts ook
een minder extreem personage is. Toch is in alle details - de kunst
aan de muur, de decoratie, de gordijnen – een ‘vlezige’ sfeer
doorgevoerd. Het is geen steriele, afstandelijke arts, dat is duidelijk.
Voor:
Na:
3. Huis Niko:
Niko is de man waar alle vrouwen voor vallen. Niko is een charmeur
die de touwtjes in handen houdt. Hij is dominant. Zijn huis blijft
zijn huis. Zijn vrouw lijkt in dat huis slechts op bezoek. Daarom
heeft Niko’s huis het aangezicht van een museum. Overal staan
vitrines met kunst uit verre landen.
Voor:
Na:
4. Ziekenhuis en IVF-kliniek:
Hier is geen sprake van een personage dat uitvergroot kan worden.
Daarom is het steriele, medische karakter van de ruimtes versterkt.
Alle franje die afleidt van het steriele is weggehaald. Naar mate
de sfeer sterker is aangezet, werkt het ook sterker.
5. Huis Armin & Ellen
Het is Ellen’s huis, zoals Huis Armin & Monika ook Monika’s
huis is. Ellen was de beste vriendin van Monika, maar ze heeft een
ander karakter. Die gegevens moeten terugkomen in de inrichting van
het huis. Het zijn gevoelsdingen. Desondanks moet het duidelijk zijn.
Flauwekul en dingen die niet ter zaken doen horen er niet in.
Voor:
Na:
6. Grafsteen Monika:
Het ontwerp grijpt terug op de begrafenis van Monika. Het verbeeld
de herinnering aan eerder momenten in de film. Tijdens de begrafenis
van Monika worden rozenblaadjes gestrooid, dat komt terug in die
grafsteen.
7. Redactie Dees:
Maarten gaf aan dat hij de redactie van de Groene Amsterdammer voor
ogen had. Rommelig. Ook hier moest rommelig in het extreme doorgevoerd
worden. Vandaar dat de locatie van een strak kantoor werd omgetoverd
tot een redactie. Het werd volgepropt met bureau’s en paperassen.
Voor:
Na:
8. Vakantiehuisje:
Een vakantiehuisje heeft altijd iets triests. Alles wat over is gaat
naar het huisje. Ook dit is stevig geworden. Het is een echt vakantiehuisje,
niet een beetje, geen compromis. Bij een film in één
stijl is een vakantiehuisje ook de lul. Dat wil zeggen, dan moet
een echt vakantiehuisje zich schikken om te passen binnen die stijl.
Omdat die ene stijl hier niet aan de orde is, kon het vakantiehuisje
tot in de puntjes worden uitgewerkt.
9. Reisbureau:
De kijker moet in één oogopslag zien wat ze doen op
die plek, dat het een reisbureau is. Voor de duidelijkheid moet je
daarbij soms cliché’s niet schuwen.
|