Het maken van de making of
Niets zo saai als het maken van een making of. Uren moet je wachten
tot de bloeper komt, tot eindelijk de acteur zijn been breekt of tot
de dolly wegzinkt in het gras want dat is zo leuk voor de kijker. Maar
telkens als dat gebeurt ben je net niet op de set en dus heb ik iets
anders verzonnen.
Ik ben oorspronkelijk theaterregisseur en bezig met mijn eerste speelfilm
bij dezelfde producent als 'De Passievrucht'. Toen ik hoorde
dat er eindelijk gedraaid ging worden vroeg ik of ik een stage bij
Maarten mocht lopen. Ik wilde meer leren en dit was mijn kans.
Maar dat mocht
niet. Dus moest ik een list verzinnen en vroeg of ik de making
of mocht maken. En dat mocht. Maar zei ik, ik wil een portret van
Maarten maken. Er was even twijfel maar ik kreeg toestemming.
En sindsdien volg ik Maarten vaak als een irritante vlieg. Ik probeer
te begrijpen wat zijn drijfveren zijn. Hoe hij mensen enthousiasmeert.
Hoe hij het gevoel van rust en veiligheid op de set brengt. Wanneer
hij iets wel en niet goed vindt. Waarom hij bepaalde shots maakt en
wat hij wil bereiken.
Het is vreemd want ik ken ondertussen elke beweging van zijn gezicht.
Ik weet hoe hij eruitziet als hij denkt, twijfelt, overtuigd is, etcetera,
maar wat er in zijn hoofd gebeurt weet ik niet. Dat kan ik alleen
maar gissen. Ik hoop dat ik dat als ik klaar ben door het geheel toch
kan laten zien.
threes anna
|