RELEASEDATUM DONDERDAG 11 DECEMBER
klik hier voor alle bioscoopvertoningen
UITLEG TECHNIEKILLUSTRATIES
De Passievrucht is de eerste Nederlandse film die op 35mm wordt opgenomen
om vervolgens geheel digitaal, 2K te worden afgewerkt.
Normaliter ziet een postproduktie schema er als volgt uit:



Normaal  
1. Opnamen op de set
Meestal op 35mm, soms op 16mm en heel af en toe op HD.

2. Ontwikkelen in het fotolab
Het negatief materiaal wordt ontwikkeld en de rollen worden aan elkaar gemonteerd ten behoeve van de scanning

3. Scannen/Rushes op video
Op de telecine wordt het gedraaide materiaal gescand van film naar video. Daarbij worden kleurcorrecties gemaakt die de sfeer van de scenes versterken.

4. Off-line montage
Het materiaal wordt ingeladen in een offline montagesysteem (Avid/lightworks /Final Cut Pro). Vanwege de enorme hoeveelheid beeldmateriaal wordt het op een lage resolutie ingeladen. Hier wordt ook al het geluid aangelegd. Als de montage gemaakt is dan is de film 'af'. In vaktermen zeggen we dan dat de film 'op slot gaat'. Als het goed is wordt er dan niets meer veranderd aan de volgorde en de lengte van de shots en de scènes. Met behulp van een edl (edit decision list) kan het originele negatief worden nagesneden in het laboratorium. Een edit decision list is een lijst met tijdcodes die overeenkomen met de coderingen op het filmnegatief.
5. Negatief nasnijden
Het originele negatief (of een duplicaat daarvan) wordt aan de hand van de edl precies nagesneden. Dit is een tijdrovend en zeer nauwkeurig karwei waarbij heel voorzichtig met het negatief wordt omgegaan. Hiervan worden immers later alle kopieën voor de bioscoop gemaakt.


6. Kleurcorrecties en opticals
Het negatief wordt kleurgecorrigeerd via de optische weg, d.w.z. met behulp van kleurenfilters. Titels en dergelijke worden op optische manier over het beeld gezet.
7. -
8. Beeld en geluid samenvoegen
In de print die daaruit volgt, kan het geluid met het beeld worden samengevoegd. Het geluid heeft zijn eigen weg bewandeld en is uiteindelijk na de mixage geconverteerd naar een geluidsnegatief. Dit wordt samengevoegd met het gecorrigeerde beeld.
9. Masterkopie
Als alle kleurcorrecties zijn goedgekeurd en/of aangepast dan is de correctieprint het nieuwe negatief waarvan kopieën getrokken worden voor de bioscopen.

 
Digitaal  
1. Opnamen op de set
Meestal op 35mm, soms op 16mm en heel af en toe op HD.

2. Ontwikkelen in het fotolab
Het negatief materiaal wordt ontwikkeld en de rollen worden aan elkaar gemonteerd ten behoeve van de scanning

3. Scannen/Rushes op video
Op de telecine wordt het gedraaide materiaal gescand van film naar video. Daarbij worden kleurcorrecties gemaakt die de sfeer van de scenes versterken.

4. Off-line montage
Idem.

 

5. Negatief naar data scannen
In plaats van de nauwkeurige montage aan de hand van de edl in het analoge traject, waarbij we vaak 2 of 3 stukjes van 1 shot gebruiken, snijden we nu de shots na ‘van camerastop to camerastop’. Dat wil zeggen dat we in één keer het hele shot nemen en er in het volgende stadium de betreffende stukjes eruit. Deze manier van negatiefsnijden gaat veel sneller.

Het negatief wordt gescand op een zogenaamde datascanner. Een scanner die het beeld op zeer hoge resolutie inscand zonder aan het beeld zelf correcties toe te voegen. De resolutie waarin dit gebeurd is: 2K.(2048 bij 1556 pixels)




6. Data bewerken, kleurcorrigeren, sfx
Alle verdere bewerkingen gebeuren in de computer. Effecten, kleurcorrecties (met veel verdergaande mogelijkheden) titels enzovoort. Als de hele film in data is goedgekeurd gaat de data terug om teruggezet te worden naar film op de filmrecorder.
7. Data uitschieten naar film
De filmrecorder 'schiet' de data uit naar speciaal negatief. De hele film gaat door de filmrecorder en zo ontstaat het 'digital intermediate' negatief. Hieraan ontleent het digitale procedé zijn naam.
8. Beeld en geluid samenvoegen
In de print die daaruit volgt, kan het geluid met het beeld worden samengevoegd. Het geluid heeft zijn eigen weg bewandeld en is uiteindelijk na de mixage geconverteerd naar een geluidsnegatief. Dit wordt samengevoegd met het gecorrigeerde beeld.
9. Masterkopie
Als alle kleurcorrecties zijn goedgekeurd en/of aangepast dan is de correctieprint het nieuwe negatief waarvan kopieën getrokken worden voor de bioscopen.

 

Het digitale posttraject lijkt langer en dat is het ook. Het scannen van het materiaal naar data, de bewerkingen en het uitschieten van de data naar film, is een traject dat langer duurt dan de “normale”, “conservatieve” manier via het lab. Waarom dan toch gekozen voor een digitaal traject?

Als de postproduktie digitaal verloopt, hebben de cameraman en de regisseur veel meer controle en invloed op de kleurcorrectie van de film. De mogelijkheden van de digitale kleurcorrectie zijn veel groter dan de labmogelijkheden. Als de digitale weg wordt gekozen alleen voor de kleurcorrectie, zal het digitale traject (nu nog) duurder zijn dan de “normale”, “conservatieve” manier. De digitale afwerking is onontkoombaar wanner er sprake is van (veel) “visual effects”. Hoe meer “visual effects” er gemaakt moeten worden, hoe aantrekkelijker het wordt om de hele film digitaal af te werken en niet alleen de losse “visual effects”.

In geval van De Passievrucht hebben wij gekozen voor de digitale weg, omdat we speciefieke wensen hebben op het gebied van de kleurcorrectie en vanwege een aantal Visual effects. Het levert extra kosten op, die wij deels compenseren door op 3 perforaties te draaien.

Op 3 perf draaien.
Per belicht beeld wordt in plaats van 4 maar 3 perforaties in de camera getransporteerd. Er wordt letterlijk minder negatief gebruikt om een even groot plaatje te maken. Voordeel is dat er per rol 35mm van 120 meter geen 4 minuten kan worden opgenomen maar 5 minuten. Een besparing van 25% op de kosten van het negatief en het ontwikkelen.
3 perf is echter geen voorwaarde voor digitale afwerking. Op 4 perf kun je ook prima digitaal afwerken. 3 perf draaien met een analoge afwerking heeft daarentegen wel weer consequenties in het laboratorium omdat er uiteindelijk een 4 perf kopie moet worden gegenereerd.